Jan Kalianko – Eshopová řešení pro WordPress

 Další přednášející, jenž se zúčastní 4. WordPress konference, je ing. Jan Kalianko. Jeho specializací jsou eshopy a mohli jste se již setkat s jeho webem Eshopkonzultant.cz. Jsem rád, že se rozhodl vystoupit na konferenci, protože WordPress eshopy jsou aktuální a často pobírané téma. Stejně jako předchozím speakrům, jsem mu položil několik otázek.

1. Vím, že se věnuješ eshopům a tvá přednáška se jich také týká. Můžeš se nám představit?

Předem děkuji za pozornost, kterou věnuješ mě i mé připravované přednášce. A co se týče mě, tak představení jen velmi stručně – internetové projekty dělám od roku 2001. Postupně jsem prošel weby vydělávajícími na reklamě a afiiliate, přes komunitní weby, magazíny až o e-commerci, které se věnuji od roku 2009. Dnes řídím největší internetový obchod s módní obuví v ČR SvětBot.cz (www.svetbot.cz), který pravidelně meziročně na tržbách o +100% a +375%. Abych se „nenudil“, tak působím také jako e-shop konzultant, tedy pomáhám dalším e-shopům s jejich růstem.

 

2.      Byl jsi už na nějaké akci, nebo sleduješ dění ve WordPress komunitě?

Na žádné WP konferenci jsem zatím bohužel nebyl, protože mi zpravidla nevycházel úplně čas. To mě velice mrzí a jsem rád, že tuto WP konferenci už neprošvihnu. Jinak dění ve WP komunitě sleduji, i když jsem tak okrajově, protože to není úplně moje parketa. Mám i z pozice vzdáleného pozorovatele ale pocit, že komunita značně roste, objevují se u nás konečně první autority a lidé, kteří WP konečně pořádně rozumí, což je pro každou komunitu stěžejní prvek. Bez nadšených a chytrých lidí to nejde nikdy. To na celé komunitě obdivuji a velmi jí fandím, včetně všech, kteří ji táhnou dopředu.

 

3.      Používáš ve své práci WordPress a cítíš nárůst zájmu o něj?

WordPress asi u komunity vychvalovat nemusím, protože se v ní najde určitě dost lidí, kteří o něm ví více, než já. Rozhodně jsem ale jeho fanouškem a to ne na základě nějakých pocitů či dojmů, ale na základě zkušeností. Zkusil jsem za svoji ne zrovna úplně krátkou internetovou éru kde co, od phpRS, přes Druhal, několik dalších méně známých redakčních systémů, až jsem se dopracoval na WordPress. Však pamatuji ještě verze, které začínali jedničkou a čeština se do nich překládala na koleni, protože nebyla nikde ke stažení. Jo to byly časy. Ale zpět k otázce, ano o WP je velký zájem, který připisuji nejen tomu, že je zdarma, ale také tomu, že je velmi jednoduchý, dokáže ho ovládat i internetově neobratný člověk a je kolem něj ve světě velká komunita. U nás mi zatím trochu chybí, ale věřím, že akce jako jsou WP konference a další, komunitě určitě pomohou.

 

4.      Co je podle tebe největší přednost WordPressu?

Asi už jsem asi odpověděl v předchozí otázce. Těch předností je strašně moc. Určitě fakt, že je zdarma je hlavní. Následuje jednoduchost, rozšířenost, stabilita, neustálý vývoj, mnoho modulů a další desítky důvodů, proč ano. Daly by se najít asi i důvody proč ne, ale ty jsou ve značné menšině.

 

5.      Co je naopak jeho největší slabina?

Tak když mám slabiny jmenovat, tak dobře. Začal bych bezpečností, kterou řeším u všech problémů na prvním místě, ač nejsou na bezpečnost žádný odborník. Kódy jsou otevřené a jakmile někdo najde nějakou díru, napíše se o ní online a ví o ní kde kdo. Na obranu WP je potřeba říci, že je do pár hodin udělaná záplata a je to v klidu, o tom žádná, ale na to se musí WP aktualizovat. Do aktualizace je systém průstřelný. Teď to pro neznalé znělo možná jako velký problém, ale je to běžná věc a vlastně fakt, že je záplata hned na světě je spíše plus, než mínus. Naopak mnoho jiných systémů, a to i interních, má mnohem větší bezpečnostní problémy, ale do kódů nikdo zvenčí nevidí a tak se nedají tak lehko odhalit.

Dalším problémem jsou třeba SPAMové komentáře od různých robotů. Vzhledem k tomu, že WP má svoji strukturu a dobře se na internetu identifikuje, jde na posílání komentářů k článkům udělat velmi jednoduchého robota, který automaticky komentáře posílá. Opět na tuto problematiku nejsem odborník, ale vím, že takový robot se dá koupit za 20 USD. Opět je zde ale řešení – různé více či méně funkční anti-SPAMové moduly, které jsou zpravidla zdarma a mají poměrně vysoké procento úspěšnosti. Občas ale „sežerou“ i nějaké ten reálný komentář.

A podobných drobností je prostě více. Důležité je, že se s nimi komunita vždy nějak vypořádá. To se vám u systému vlastní výroby prostě nestane. Tam jste na to sami a máte smůlu.

 

6.      Představ nám svou přednášku. Na co se můžeme těšit?

Moje přednáška je zatím opředena záhadou, protože sám nevím, co bude jejím doporučením – zda WP používat na online prodej nebo nikoliv. Mým záměrem je totiž ponořit se na několik dnů do WordPressu a vyzkoušet všechny moduly pro e-commerci, které mi přijdou pod ruku. Od prodejních formulářů na prodej jednoho produktu, až po nástavby pro kompletní e-shop. Zkusím prozkoumat funkce, efektivitu a další prvky, které pro každodenní online prodej e-shoper prostě potřebuje a jednotlivé moduly zhodnotit. Zatím testuji a testuji, takže všechny data nemám, ale už teď mohu překvapit, že mě některé moduly překvapily. Jestli kladně, nebo záporně si nechám na svoji přednášku. Věřím, že každý, kdo plánuje začít prodávat a použít na to WordPress, si z mé přednášky odnese informaci o tom, jaký modul je přesně pro jeho potřeby vhodný a nebo se také může stát, že celou přednášku zakončíme sdělením, že „WordPress je prostě redakční systém, který se na obchodování nehodí“. Pokud i tebe toto téma zajímá, přijď na WP konferenci v Praze a dozvíš se víc!

 

Díky Vláďovi za dotazy a WP konferenci hodně zdaru!

Článek pro vás připravil: VladaMusilek

1 názor na “Jan Kalianko – Eshopová řešení pro WordPress”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *